הכנה למבחני המיון של היחידות המיוחדות
פנה עכשיו קיבלת זימון לאחת מהיחידות המיוחדות? טל: 077-5540217

מה כדאי שתדע על סימולטור הטיסה – ירפ”א א’ 2

סימולטורים להדמיית טיסה משמשים את מערך המיון של חיל האוויר כדי לבחון את המועמדים לצוות אויר ולקבוע האם יש לך, המועמד,  את הכישורים הנדרשים להשתלב במערך ההכשרה היקר, ארוך והמייגע בדרך אל הכנפיים.

הסימולטרים שבימי המבחנים, ירפ"א א' וירפ"א א'2 מבקשים למיין את הטובים ביותר שימשיכו הלאה בתהליכי המיון. היות ואיש צוות אויר נדרש להטיס כלי נשק יקר כל כך, הגיוני ומוטב שיבחן האם הוא נולד להיות טייס. ומוטב לבדוק זאת לפני שיתחיל במסלול קשה, מורכב ומעל הכל, יקר באמצעות א\מבחנים המדמים טיסה.
על כן, יום המבחנים המפרך החדש שזכה לכינוי ירפ"א א'2 עוסק כולו בהטסה. אך כאן, וחשוב שתדע ושזה יהיה לנגד עיניך כל הזמן!!!  לא רק רמת הטיסה נבחנת, אלא, תכונותיך והתבטאויותיך במצבים שונים. אתה נבחן בנקודות עניין רבות אחרות: דיוק, התנהלות תחת לחץ, התנהלות בתנאי חוסר ודאות, מתח, זיכרון ועוד.
אם עברתי את יום המבחנים הארוך הראשון – ירפ"א א', אתה בוודאי יודע לספר שגם שם ישנו סימולטור טיסה. אך הוא פשוט להבנה ועני בגרפיקה. המבחן כולל הוראות ברורות עם זמן רב לתרגול והבנה.

השאיפה היא לראות את מידת השיפור של המועמד פעם אחר פעם. זהו אינו סימולטור המושתת על גרפיקה ברמה גבוהה. למעשה, אין פה גרפיקה כמעט בכלל, המטרה בסופו של דבר היא ללמד אותך לשלוט במטוס בעזרת ג'ויסטיק (ידית של ניווט המטוס, קדימה/אחורה/ימינה/שמאלה) ומצערת (ידית שנעה קדימה אחורה, שולטת על המהירות של המטוס. חלק מהמשימות שלכם לירות ולפגוע במטוס המטרה שמולכם, כאשר יש תנאים מסויימים כדי לבצע זאת.
אם לא נכשלתם בחלק הראשון של ירפ"א א' יזמנו אותכם לחלק השני, החלק השני של ירפ"א א' היה פעם ירפ"א ג' ומועמדים היו מבצעים את הסימולטורים לאחר הגיבוש.

יום המבחנים הזה מתחלק לשני מבחני הטסת סימולטור:

סימולטור ניווט - סימולטור מורכב ומתיש, שדורש מכם לנווט את המטוס לפי מפה (בכל פעם מפה שונה), הגרפיקה הפעם הרבה יותר נוחה וגרפית מיום המבחנים הקודם אך גם בעלת יותר פרטים שיש להתייחס אליהם ולשנן אותם. הרבה יותר מקשים, הרבה צפצופים ואזהרות, התנהלות בקשר, ומילוי משימות כמו הפצצה וקרבות, להימנע מפגיעות האויב, שמירה על גובה שהוגדר מראש בתוואי שטח הררי תלת מימדי תוך שמירה על מהירות טיסה שנקבעה ועוד.

סימולטור מבצעי - המטרה: זיהוי מטרות ויירוטן, תוך התנהלות במגבלות טיסה כמו איזורים שבהם אסור לטוס, לוח זמנים הדוק, וכיו"ב.

אז האם הסימולטורים יכולים באמת לנבא את הכישורים שלכם כטייסים?
בהשוואה לטיסה אמיתית במטוס, סימולטור מאפשר לבצע תמרונים במצבים שעלולים להיות לא מעשיים (או אפילו מסוכנים) לבצע במטוסים, תוך שמירה על חיי הטייס והמטוס. כך לדוגמה, כשלים במערכת חשמל, תקלות במכשיר, כשלים במערכות הידראוליות, וכישלונות אפילו של בקרת טיסה יכולים להיות מדומים ללא סיכון לטייסים או למטוסים.
הסימולטורים הללו תפקידם בנוסף לספק לבוחנים נתונים לגבי יכולת הריכוז שלכם במשימות שונות בפרק זמן נתון מאשר אפשרי בדרך כלל במבחנים אחרים.
האם הסימולטורים מוכיחים את עצמם ככלי מיון יעיל למסלול צוות אויראז בגדול, התשובה היא כן! . מועמד שמתמודד בהצלחה למול ריבוי המשימות והגירויים שמקיפים אותו יוכל להתנהל ביתר קלות גם במציאות. אבל, חשוב לזכור שהמערכת איננה רק מערכת מנפה, אלא מערכת לומדת שמאפשרת למועמד להשתפר ולהתקדם. לא מצפים מכם שתבואו טייסים. אבל אלו שבאים עם הכנה מוקדמת והבנה מה נדרש מהם לאחר תרגול רב, ייטיבו במבחן זה והתוצאות מדברות בעד עצמן. ההכנה למבחן זה מאפשרת למועמד להתנהל במיומנות ולעמוד בהצלחה במה שנדרש ממנו היות וזו לא הפעם הראשונה עבורו כמו למרבית המתמודדים שמאמינים במשפט "יהיה בסדר"...