הכנה למבחני המיון של היחידות המיוחדות
פנה עכשיו קיבלת זימון לאחת מהיחידות המיוחדות? טל: 077-5540217

ללכת בעקבות הלב

אל מתגייס התקשר אבא של ר'. הציג בקצרה את סיבת פנייתו: "יש לי ילד בן 17 וקצת. תלמיד טוב, קצת מפונק, יש לו כל מה שהוא רוצה, לפעמים עצלן, לא ממש חושב על העתיד שלו ולא מבין כמה חשוב להצליח בצבא. אני רוצה שיגיע לחובלים. הוא ממש מתאים להיות חובל" כך אמר.

הצעתי שיעלה את ר' על הקו, לאחר ששיתפתי אותם בתהליך הייחודי של ההכנה במתגייס, קבענו מועד להכנה.

במפגש ההכנה לשלב ביתן חיל הים, הגיעו האב והבן. בחלק הראשון של ההכנה, שבו אני אוסף מידע ולומד אודות המועמד ועולמו, התברר לי שהאב איש צבא, בכיר בחיל הים וזוהי מסורת אצלם במשפחה להתנדב לחיל הים. ואם ר' יסיים את המסלול, הוא לא יהיה החובל היחיד במשפחה. בתום איסוף מידע ותשאול האב אודות בנו בעוד ר' עונה על מבחני אישיות בחדר הסמוך, עזב האב אותנו לעבודה של אחד על אחד. מומחה מול מועמד.

בשלב זה עלו הדברים הבאים: ר' הוא בן זקונים. מפונק, כל דבר שרצה – קיבל. לכאורה לר' אין כוח התמדה כפי שאבא היה רוצה שיהיה לו. במהלך חייו, החליף ר' תחביבים בקצב מסחרר. אך בדבר אחד התמיד: משיכתו למחשבים. הוא אף פיתח תוכנה לניהול לוח זמנים של עובדים ודודו הטמיע בארגון שלו.

ר' לא התאמץ ללמוד. תלמיד טוב אך לא משקיע. בא לו בקלות. עשה 5 יח"ל מחשבים ו 5 יח"ל מתמטיקה. בכל פעם שהציונים שלו ירדו, היה מתאמץ ומשפר אותם וחוזר חלילה. ר' היה אהוב על המורות: עדין, מופנם, שקט. הוא ייצג את בית הספר בתחרות ארצית בתוכנות לומדה וזכה במקום הראשון. ר' נטה להתבודד בחדרו. לא היו לו הרבה חברים. לטענתו לא היה צריך הרבה. החברים שאיתם תקשר היו בכלל ממקומות שונים בעולם אותם הכיר באמצעות משחקי המחשב ששיחק שעות בכל יום. יחד עם זאת, שמר עם קשר אמיץ עם שני חבריו מהיסודי שגם הם תלמידים מעולים אך מופנמים ושקטים.
לר' התבטאויות בולטות של חוסר בטחון שבאו לידי ביטוי בתשובות לקוניות, בהסכמה גורפת למה שנאמר גם במקומות שציפיתי שיתנגד, ובמבחנים הפסיכולוגיים שעבר. לר' גם היה דימוי עצמי נמוך.

כשנשאל לגבי רצונו לשרת בצבא, שיתף באינטימיות ולראשונה שהוא לא ממש רוצה להיות חובל. האב מאוד רוצה ודווקא הוא היה שמח לעסוק במחשבים. ר' הצביע על האכזבה הרבה שתהיה לאבא אם הוא לא ילך בדרכו.

מימוש עצמי או הגשמה עצמית אלו מונחים שמשתמשים בהם במספר תאוריות פסיכולוגיות. זוהי הנטייה המולדת של האדם לפתח את יכולותיו, כישוריו והפוטנציאל הטמון בו במטרה להיות העצמי הטוב ביותר שטבעו המולד מאפשר לו. המימוש העצמי מתבטא בשמירה על הקיום הפיזי שלנו וגם בצמיחתנו האישית. במקרהו של ר' אביו, שציפה ממנו והתנה את ההערכה שלו מבנו למעשה הפכה למזיקה. כי האב נתן לבנו חיזוקים רק בתנאי שר' יתנהג בהתאם לציפיותיו, להיות חובל. במצב כזה ר' פעל על מנת לרצות את אביו, ולא בכדי לממש את עצמו. כתוצאה מכך, ר' לא התנהג בהתאם לעצמי האמיתי שלו והתרחק מהגשמת מימושו העצמי וסביר להניח שבגלל כך ר' פיתח דימוי עצמי נמוך, הערכה עצמית שלילית ולא הצליח לפעול לכיוון מימושו העצמי.

בממצאים הללו שיתפתי את ר' ובאישורו גם את אביו. בשיחה פרטית עם האב, שיתפתי אותו במה שעלה במהלך ההכנה. בתום השיחה עם האב, שהיתה טעונה ורגישה, קיימתי שיחה משותפת ושם החליט ר' להפסיק להתמודד על מקומו בקורס חובלים ובמקום זאת להתמקד בזימון אחר שקיבל מחיל המודיעין. האב אמר לבנו בנוכחותי שהדבר שהוא הכי היה רוצה זה שבנו יהיה מאושר.

בעקבות המפגש הזה, קבענו מועד להכנה למיונים לחיל המודיעין. ההכנה למיונים הללו היתה שונה כמובן.

עדיין אין תגובות

השאר תגובה