הכנה למבחני המיון של היחידות המיוחדות
פנה עכשיו קיבלת זימון לאחת מהיחידות המיוחדות? טל: 077-5540217

עודף מוטיבציה וקורס הטיס

ש' יצר קשר טלפוני איתי כשהיה בן 16 ועשרה חודשים. עוד בטרם קיבל צו ראשון. בשיחתנו הראשונה התרשמתי שמדובר בנער עם מוטיבציה יוצאת מן הכלל. ש' רצה להיות טייס. הוא שיחק שנים במשחקי סימולציה של מטוסים, הכיר שמות מטוסים בע"פ, היה בקלוב התעופה שנים וכבר התנסה בטיסות פרטיות.

בשיחת הטלפון, לאחר אספתי נתונים כלליים לגביו. ביקשתי שאחד מהוריו ייצור איתי קשר ורק לאחר ששוחחתי עם אמו, קבענו מועד להכנה.

המפגש הראשון היה בביתו שבשרון, בשלב הראשון לאחר תשאול ותחקור מעמיק אודותיו התחוור לי שש' ילד מצוין: 5 יח"ל מתמטיקה אותם השלים בסוף כיתה י' בגלל היותו במסלול של נוער מצטיין במתמטיקה של אונ' בר אילן, 5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל פיזיקה וגם הציונים שלו היו מאוד גבוהים. בעיקר בגלל תכונה בולטת שלו: שאפתנות.

תכונה דומיננטית נוספת שזיהיתי אצלו היה מוטיבציה רבה. ולמעשה מוטיבציית יתר או עודף מוטיבציה

מוטיבציה היא תכונה מעולה. ממש נדרשת במסלולים המיוחדים. אולם מה שהסתמן אצל ש' היה שהוא מחזיק בעודף מוטיבציה. וזאת תכונה רעה. רעה מאוד. כל כך רעה שבגללה כל כך הרבה מועמדים נושרים בתהליך מבלי בכלל מדוע נפלו.

בצבא ממש נלחמים בעודף בעודף מוטיבציה. יש יותר מידי מקרים עצובים של חיילים שמצאו את מותם כתוצאה מעודף מוטיבציה. למשל המקרה העצוב של סמ"ר גל אזולאי, שהיה חניך מצטיין בקומנדו הימי ומצא את מותו כנראה בגלל עודף מוטיבציה.
או אותם לוחמי גולני בגדוד 51 שזחלו על קוצים ואבנים ללא חולצות בזמן שהם שואגים, אולי מכאב אולי מ"מורעלות" יתר

במהלך ההכנות לקראת השלבים השונים במיונים לקורס הטיס, היו לש' התבטאויות שהצביעו על עודף מוטיבציה. התבטאויות אלו באו לידי ביטוי בדרכים שונות. ראשית, כשהיה עושה יותר ממה שנדרש, או לחילופין, כשהיה קופא ומשתתק. כאשר אדם רוצה משהו בכל מאודו, אבל הכישורים שלו והיכולות שלו או הפעולות הנעשות אינן מספיקות או רלוונטיות, עודף המוטיבציה יכול להביא לידי תסכול ושיתוק בלתי מוסברים, במקום להביא לידי אותו סם ממריץ שהגוף מספק בשעת העוררות, האדרנלין, המסייע לאדם להתמקד, להתאמץ, ובסופו של דבר להשיג את יעדיו. צריך לזכור שאדרנלין יכול להניע אדם לפעולות הפוכות (להילחם או לברוח, למשל), כך שחשוב שבנייתו תהיה בכיוון הנכון, והכוונתו תהיה נכונה. בנוסף

ההכנות המיוחדות הפכו להיות עוד יותר מאתגרות מאחר והקו בין עודף מוטיבציה למוטיבציה דק מאוד ובקלות ניתן לחצות אותו. ממילא המועמדים שמגיעים לקורס הטיס וליחידות המיוחדות מאופיינים במוטיבציה גבוהה.

במקרהו של ש' פעלתי במספר מישורים: איתור ומיקוד הרצון של ש' באשר לרצונו להתגייס לקורס הטיס. אבחון וזיהוי האם הרצון שלו להיות טייס נובע מתוך מניעים פנימיים (שאפתנות, משיכה לחווית הטיסה, וכו'.) או חיצוניים. (לרצות את ההורים, להרשים את החברה וכו'..), היכרות עם הסביבה הקרובה (הכוח במעורבות ההורים בתהליך שוב היה ליתרון עצום).

בהכנות ש' למד כיצד לנתב את המוטיבציה שבו ולייעל אותה בתהליכי חשיבה וביצוע. הוא השתכלל והשתפר ולמד להבדיל בין מוטיבציה לעודף מוטיבציה. התבטאויותיו הפכו להיות בוגרות ושקולות יותר, והמיומנות והמקצועיות שנדרש להן הובלטו בהתנהגותו ביחס למבחנים.

לשמחנו, ש' התקבל לקורס טיס לאחר שהצליח בגיבוש.
רגע לפני הגיוס, כששאלתי אותו מה יקרה אם ייפול, בתשובתו הוכיח לי ש' שהוא באמת עבר מהפך בגישתו.

עדיין אין תגובות

השאר תגובה